SL1, Kust till kustleden går från Sölvesborg till Båstad sedan till Ängelholm, 370 km, 27 etapper

Leden sprangs under 11 dagsetapper  9 aug - 7 oktober 2019  

Ledens sträckning (370km med 27 etapper av dem är två transportetapper till buss/tåg enligt skaneleden.se) kan ses på kartan. Jag sprang i regel mer än en etapp/dag och det kan ibland vara smärre skillnader i min beräkning av distanser (med hjälp av appen Runkeeper) och Skåneledens mätningar. GPX-filer kan laddas ner till mobil för varje etapp på SL1 skaneleden.se. Man måste då ha en app i mobilen. Jag använder mig av appen Topo GPS för karta över etappen och som också visar exakt var jag befinner mig. Skåneleden är väldigt bra utmärkt men mobilkartan ger en extra trygg att inte gå vilse. I bilder och filmer under varje etapp beskriver jag bl a ledens framkomlighet, underlag, nivåskillnader, natur, miljö och det vackra och annorlunda jag ser.  För varje etapp finns två filmer, en kortare  (1 - 5 min) med musik och en längre (5 - 8 min). Den längre är med spontant prat om det jag ser, upplever, tankar, minnen samt ibland också halvtaskig sång och textskapande om Skåneleden. Oavsett vilken ni väljer, så välkomna att titta!  Överst är en sammanfattningsfilm över hela SL 1, Kust till kustleden och nedan finns info, bilder och filmer om varje etapp. Visas i Skåneledens sidas numrering av etapper, scrolla bara nedåt.

Etapp 1, Sölvesborg -  Grundsjön, 15 km den 9 aug 2019

Jag åkte buss kl 06.12  från Ystad till Kristianstad, där jag bytte till tåg till Sölvesborg, totalt ca 2,5 timmes resa.  Den 5 aug gjorde jag samma resa men då jag steg av tåget i Sölvesborg, glömde jag min actionkamera och stabiliseringshandtag (gimbal) på tåget, vilket gjorde att jag inte sprang utan åkte hem med vändande tåg.  Fick köpa ny utrustning, då jag tyvärr inte räknar med att få tillbaka den kvarglömda. Mycket ledsamt och kostsamt men det är bara att glömma och köra vidare.  Den 9 aug sprang jag  bara de två första etapperna (30 km), då jag dras med lite skavanker (knäna framför allt) sedan jag sprang de nästan elva milen Nikkaluokta - Abisko i Swedish Alpine Ultra den 20 - 21 juli. Jag är mycket glad för att jag bestämde mig för att bara springa 31 km, då både denna etapp och etapp 2 var mycket tuffare än jag räknat med. Men det är ju de första Skåneledsetapperna  som invigdes 1978 och då man drog dem så ville man ju verkligen dra en fin och riktig bra vandringsled, vilket man verkligen lyckades med.

Den första etappen på SL1-leden går från Sölvesborg i Blekinge till Grundsjön , som ligger på gränsen mellan Skåne och Blekinge och är nästan exakt 15 km lång. Den går bara i skog och upp och ner på Ryssberget, så den är  tuff, i a f var den det för mig.  Jag sprang och gick etappen på knappt tre timmar. Etappen kategoriseras som "medel" på Skåneledssidan men jag tycker nog den är lite tuffare än "medel", om än  inte "utmanande".

Det finns inga inköpsmöjligheter på etappen. Etappen avslutas vid den lilla och vackra Grundsjön, där det finns fiskemöjligheter och som dessutom är en bra rastplats. Markeringar av Skåneleden är mycket lätta att se, då de är ofta förekommande. Men ibland behöver man GPX-filen, så den är en trygghet att ha laddat ner.

Här är en länk till etappen på skaneleden.se  med både GPX-fil och annan info.

Några bilder från etappen, klicka så blir de stora

Etapp 2,  Grundsjön - Östafors, 16 km den  9 aug 2019

Den andra  etappen på SL1-leden går från  Grundsjön till Östafors och är  ca 16 km lång. Den går bara i skog. Den är ansedd som "medel" på Skåneledssidan men jag har sprungit många etapper som varit "medel" och som varit mycket lätta, så den här etappen skulle jag vilja kategorisera som tuffare än "medel". Den var i alla fall för mig ganska tuff.  Upp och ner mest hela tiden.  Jag sprang sträckan på drygt tre timmar och mot slutet fick jag kämpa på rejält eftersom jag skulle passa en buss i Östanfors (går bara en gång/timme).

Det finns inga inköpsmöjligheter på etappen men vill man så finns det en transportled ungefär vid halva etappen, som är 2 km och går till Näsum, där man kan handla. Etappen avslutas vid vindskyddet  i  Östafors.  Därifrån är det sedan bara  en knapp km till busshållplatsen i Östafors, där jag tog bussen  till Bromölla och sedan tåg till Kristianstad och därifrån buss hem till Ystad.  Jag var glad att jag redan innan jag åkte hade bestämt att jag bara skulle ta två etapper på totalt drygt 30 km i dag, då dagens 31 km var slitsamma.   Markeringar av Skåneleden är mycket lätta att se, då de är ofta förekommande. Men ibland behöver man GPX-filen, så den är en trygghet att ha laddat ner.

Här är en länk till etappen på skaneleden.se  med både GPX-fil och annan info.

Några bilder från etappen, klicka så blir de stora

Etapp 3, Östafors - Bökestad, 9 km den  15 aug 2019

Etapp 3 börjar i  det lilla samhället Östafors, en gång i tiden fortfarande litet men ändå ett blomstrande samhälle med arbetsmöjligheter.  Etappen är lite drygt 9 km lång och börjar nere vid forsen och vindskyddet för att sedan slinga sig upp i ca en dryg km. Det är en skogsetapp med inslag av lite beteshagar, vackra sådana som ligger högt och med inslag av enbuskar. Från km 2 till och med kilometer 6 går etappen i olika natur, granskog och bokskog men den går också på många spångar i lite mer blöta marker.  De kilometerna är kanske lite tuffare än lätt då underlaget är ganska stenigt och fyllt med rötter här och var. De sista tre kilometerna är etappens tuffaste och hade hela etappen varit sådan så skulle man direkt få klassa den som utmanande. Etappen avslutas vid ett härligt vindskydd strax intill sjön Raslången, där man om man ska slå läger får tampas även med paddlare, då Raslången passar utmärkt för lugn kanotpaddling.

Inga inköpsmöjligheter finns på etappen och ej heller vid start och slut på etappen. Jag småsprang, filmade och fotade och rastade varför etappen tog drygt två timmar. Bra markeringar längs leden men för extra säkerhet ladda ner GPX-filen från skåneleden.se.

Här är en länk till etappen på skaneleden.se  med både GPX-fil och annan info.

Några bilder från etappen, klicka så blir de stora

Etapp 3A, Bökestad - Olofström, 12 km den  15 aug 2019

Den för året nya etappen 3A Bökestad - Olofström binder samman Skåne och Blekingeleden på ett förnämligt sätt då etappen enligt mig är en omväxlande etapp mellan två sjöar, Raslången och Halen Blekinges största sjö. Etappen står som utmanande på Skåneledens sida och den är mycket kuperad så av den anledningen gör den kanske skäl för klassificeringen. Jag som springer är mycket beroende av underlaget och underlaget på denna etappen har varit överlag mycket springvänligt. Men visst har det funnits delar där det varit mycket sten och rötter på underlaget, dock inget som jag har störts av. Så för mig var etappen medel. Etappen kommer garanterat att hamna högt när jag efter avslutat Skåneledsprojekt ska plocka ut de tio etapper som jag kommer att benämna "pärlor". Jag kommer då också att ge lite ris för ett par etapper som inte är några roliga vandingsetapper.  

Jag sprang etappens 12,5 km på drygt 2 timmar. En etapp som avslutades vid Halens  camping i Olofström, en som jag tycker liten och familjär camping med fina bad och möjligheter till paddling och fiske bl a. Inköpsmöjligheter finns inte under etappen men väl
på campingplatsen och så klart i Olofström, ca 1,5 km bort, dit jag småsprang och gick för att ta bussen till Bromölla, tåg Bromölla till Kristianstad och där Skåneexpressen (buss) till Ystad. En resa på nästan exakt 3 timmar.

Här är en länk till etappen på skaneleden.se  med både GPX-fil och annan info.

Några bilder från etappen, klicka så blir de stora

Etapp 4 Bökestad - Brotorpet, 13 km den 12 sept 2019

Efter ett längre uppehåll med Skåneledsspringandet, dels på grund av mycket jobb, dels på grund av semester i Norge är jag nu åter på banan. Jag sprang etapp 4 Bökestad - Brotorpet 13 km den 13 september och även samma dag etapp 5 Brotorpet till Vesslarp också den 13 km. Att ta sig till Bökestad är lite bökigt så älskad fru körde mig. Etappen börjar mycket vackert intill sjön Raslången (ett paradis inte bara för vandrare utan också kanotister). Då jag var där var det varken vandrare eller kanotister. Det är ett utmärkt vindskydd vackert beläget att övernatta i. Etappen är en renodlad skogsetapp och inköpsmöjligheter finns inte. Det finns dock vatten i brunn både vid Bökestad och Brotorpet (bör dock kokas). Markunderlaget är varierande ibland väldigt plant och ibland väldigt svårsprunget på grund av stenar och rötter. Etappen är klassad som medel och det är en passande nivå för vandrare, för mig dock som springer så var den lite bökig då man var tvungen att ha fullt fokus på fotnedsättningar.

Jag sprang etappens 13 km på drygt 3 timmar, delvis p g a markunderlagets ojämnheter. En etapp som avslutades vid Brotorpets vindskydd vid sjön Immeln. Där finns ett trevlig vindskydd med sjöutsikt och alla tänkbara verktyg som man kan behöva finns där.

Här är en länk till etappen på skaneleden.se  med både GPX-fil och annan info.

Några bilder från etappen, klicka så blir de stora

Etapp 5, Brotorpet - Vesslarp, 13 km den  12 september 2019

Jag sprang etapp 5 Brotorpet - Vesslarp 13 km den 13 september och även samma dag etapp 4 Bökestad - Brotorpet  också den 13 km.  Att jag inte sprang fler etapper på en gång utan nöjde mig med två och bara 26 km beror på mitt vänstra knä som just nu inte är så bra. (långt gången artros). Det finns  ett utmärkt vindskydd vackert beläget i Vesslarp att övernatta i. Etappen är en renodlad skogsetapp och inköpsmöjligheter finns inte. Den är rejält svårsprungen på sina ställen, då det är mycket stenar och rötter som klär in stigen. Det finns  vatten i brunn både vid Brotorpet och i Vesslarp. Ett vatten som dock bör kokas. Etappen är klassad som medel och det är en passande nivå för vandrare, för mig dock som springer så var den lite bökig då man var tvungen att ha fullt fokus på fotnedsättningar.  Jag sprang etappens 13 km på drygt 3 timmar, delvis p g a markunderlagets ojämnheter och dels mitt filmande och fotande.  Etappen avslutades  vid Vesslarps vindskydd vid en mindre fors varifrån jag sedan fick småspringa i knappt 8 km till busstationen i Lönsboda för transport till Ystad i drygt tre timmar.

Här är en länk till etappen på skaneleden.se  med både GPX-fil och annan info.

Några bilder från etappen, klicka så blir de stora

Etapp 6, Vesslarp - Glimåkra, 19 km den  24 september 2019

Etapp 6 går från  det vackert belägna  vindskyddet, som ligger vid en liten bäckafors i Vesslarp. Hederligt utedass och vatten från brunn finns. Vattnet bör dock kokas.  Etappen är en riktig skogsetapp och går på ganska tuffa stigar men i mycket vackra skogs- och sjöomgivningar den första hälften (ca en mil). Den andra hälften går sedan mer eller mindre på lättsprungna skogsvägar.   Jag  småsprang etappen  på fyra timmar, vilket ju kan tyckas länge men jag filmar, fotar och rastar i den tiden. 

Det finns inga inköpsmöjligheter längs etappen utom kanske vid Trollabadet (på sommaren) som man kommer förbi strax innan etappslutet i Glimåkra. Inga svårigheter att hitta leden hela tiden då den är bra märkt men som jag alltid säger. Ladda ner GPX-filen som en extra trygghet.

Här är en länk till etappen på skaneleden.se  med både GPX-fil och annan info.

Några bilder från etappen, klicka så blir de stora

Etapp 6A,  Breanäsleden, 19 km den  13 aug 2019

Etapp 6A är en fristående etapp på Kust till kustleden och börjar mitt på etapp 6 och slutar i Breanäs efter 19 km. Leden fortsätter inte därifrån. Etappen är en riktig skogsetapp och då jag sprang den den 13 augusti 2019 var det på många ställen av de  första kilometerna helt igenvuxet och svårframkomligt. Där behöver röjas. Den första hälften är lite tuff mycket p g a svårframkomlighet. Den andra hälften är däremot  lättframkomlig och lätt att springa.   Jag sprang och gick etappen på knappt fyra timmar, vilket ju kan tyckas länge men jag filmar, fotar och rastar i den tiden.

Det finns inga inköpsmöjligheter på etappen. Etappen avslutas  vid en bra rastplats och  vindskydd i Breanäs bara några tiotal meter från sjön Immeln.   Markeringar av Skåneleden är mycket lätta att se, då de är ofta förekommande. Men ibland behöver man GPX-filen, så den är en trygghet att ha laddat ner.

Här är en länk till etappen på skaneleden.se  med både GPX-fil och annan info.

Några bilder från etappen, klicka så blir de stora

Etapp 7, Glimåkra - Osby/Osby station, 17/19 km den 24 september 2019

Etapp 7 är en lätt etapp som i stort sett bara går på vägar/grusvägar (mest i skog men även i odlingslandskap).  Då etappen slutar vid Osbysjöns camping, 2 km från Osby station förlängde jag etappen med spring även från Osbysjön till Osby station. Efter Osbysjön kommer man ut på ett rejält kuperat motionsspår, vilket var denna etapps största svårighet. Då jag börjar etapp 8 Osby - Verum, börjar jag vid Osby station och förkortar alltså den etappen med de 2 km som jag förlängde etapp 7 med.  Jag småsprang etappen på fyra timmar, vilket ju kan tyckas länge men jag filmar, fotar och rastar i den tiden. Från kilometer 4 till kilometer 6 stämmer inte  Skåneledsmarkeringens väg  och GPX-filens väg överens. Det verkar finnas två alternativa vägar. Jag tog den där jag såg markeringen runt Hemlinge, en sträcka som är lite längre än den GPX-filen visar.  

Det finns inga inköpsmöjligheter längs etappen utom vid Osbysjöns camping (på sommaren) som man kommer till vid etappslutet.  Om man sedan fortsätter som jag till Osby så finns där många inköpsmöjligheter så klart. Inga svårigheter att hitta leden hela tiden då den är bra märkt men som sagt på denna etapp stämde inte orange markering och GPX-filen mellan 4:e och 6:e kilometern. 

Här är en länk till etappen på skaneleden.se  med både GPX-fil och annan info.

Några bilder från etappen, klicka så blir de stora

Etapp 8, Osby/Osby station - Verum, 24/22 km den 27 september 2019

Etapp 8 är en lätt men lång etapp som går mestadels på grusvägar. Då jag sprang den 27 september regnade det rejält, så under de omständigheterna blev etappen ganska  tuff.  Etappen börjar vid Osbysjöns camping, 2 km från Osby station men då jag sprang från Osbysjön till Osby station den 24 september i etapp 7, började jag vid Osby station dit jag tog mig från Ystad med Skånetrafiken (nästan 3 timmar).  Jag småsprang etappen på 3,5 timmar, vilket ju kan tyckas länge men jag filmar, fotar och rastar i den tiden. Dock så blev det inte så bra med filmandet efter några kilometer då det regnade oerhört, därav en mer än vanligt sämre filmkvalitet då jag inte kunde använda mitt stabiliseringshandtag och det hela tiden kom fukt på linsen.

Det finns inga inköpsmöjligheter längs etappen utom vid början i Osby.  Det uppstod några svårigheter att hitta leden  då markeringarna på sina ställen var mer eller mindre gömda i vegetationen, så GPX-filen ledde mig rätt.

Här är en länk till etappen på skaneleden.se  med både GPX-fil och annan info.

Några bilder från etappen, klicka så blir de stora

Etapp 9, Verum - Vittsjö, 12 km den 27 september 2019

Etapp 9 är en lätt etapp som går mestadels på vägar. Då jag sprang den 27 september regnade det rejält, så under de omständigheterna blev etappen ändå ganska tuff. Etappen börjar  vid  vindskyddet i Verum, där det också finns en toalett.  Jag småsprang etappen på drygt  2 timmar, vilket ju kan tyckas länge men jag filmar, fotar och rastar i den tiden. Dock så blev det inte så bra med filmandet då det regnade mycket, därav en mer än vanligt sämre filmkvalitet då jag inte kunde använda mitt stabiliseringshandtag och det hela tiden kom fukt på linsen. För första gången sedan jag startade mitt Skåneledsprojekt åkte jag inte hem efter avslutad dagsetapp utan sov över på Furulidens gästis i Vittsjö, vilket var skönt.

Det finns inga inköpsmöjligheter längs etappen utom då man kommer fram till Vittsjö. Det var inga problem att hitta leden med markeringarna.

Här är en länk till etappen på skaneleden.se  med både GPX-fil och annan info.

Några bilder från etappen, klicka så blir de stora

Etapp 10, Vittsjö - Hårsjö, 8 km den 28 september 2019

Efter att ha sovit över på Furulidens pensionat i Vittsjö började jag springa etapp 10, som är en synnerligen lätt etapp i regn och dis. Etappen går mestadels på vägar. Jag småsprang etappen på drygt en timme.  Dock så blev det inte så bra med filmandet då det regnade, därav en mer än vanligt sämre filmkvalitet då jag inte kunde använda mitt stabiliseringshandtag och det hela tiden kom fukt på linsen. Vid  vindskyddet i Hårsjö finns både toalett och vatten.

Det finns inga inköpsmöjligheter längs etappen utom  vid etappens början i Vittsjö. Etappens markeringar var mycket lätta att se. 

Här är en länk till etappen på skaneleden.se  med både GPX-fil och annan info.

Några bilder från etappen, klicka så blir de stora

Etapp 11, Hårsjö - Lärkesholm, 20 km den 28 september 2019

Etapp 11 är en lätt etapp som går mestadels på vägar. De första ca sex kilometerna var dock mycket sugande då jag sprang dem den 28 september, då det hade regnat och regnade rejält. Under de omständigheterna blev den första tredjedelen av etappen ändå ganska tuff. Från kilometer sju till etappmålet var det mycket lättsprunget. Etappen börjar vid vindskyddet i Hårsjö och slutar vid vindskyddet som blickar ut över den vackra Lärkesholmssjön.   Jag sprang etappen på drygt 4 timmar, vilket ju kan tyckas länge men jag filmar, fotar och rastar i den tiden. Dock så blev det inte så bra med filmandet då det regnade, därav en mer än vanligt sämre filmkvalitet då jag inte kunde använda mitt stabiliseringshandtag och det ofta kom fukt på linsen. 

Det finns inga inköpsmöjligheter längs etappen. Det var inga problem att hitta leden med markeringarna utom på ett ställe i början där markeringarna lyste med sin frånvaro, så där kom Skåneledens GPX-filen väl till pass.

Här är en länk till etappen på skaneleden.se  med både GPX-fil och annan info.

Några bilder från etappen, klicka så blir de stora

Etapp 12, Lärkesholm - Bjärabygget, 13 km den 28 september 2019

Etapp 12 är en medeletapp enligt Skåneledsklassificeringen.  Etappen går mestadels på vägar utom de första kilometerna då den går längs med Lärkesholmssjön och sedan uppför. De avslutande kilometerna, som går på spångar över en myr var synnerligen tuffa,  då spångarna dels vara smala, dels var genomsura efter allt regnande.  Efter Åsljunga (ungefär på mitten av etappen) var det en ganska tuff uppförsbacke.  Jag sprang etappen på 2,5 timmar, vilket ju kan tyckas länge men jag filmar, fotar och rastar i den tiden. Från vindskyddet i Bjärabygget där etappen slutar, sprang jag sedan till Örkelljunga varifrån jag tog buss för vidare resa.

Det finns inga inköpsmöjligheter längs etappen. Det var inga problem att hitta leden då markeringarna var lätta att se hela tiden.

Här är en länk till etappen på skaneleden.se  med både GPX-fil och annan info.

Några bilder från etappen, klicka så blir de stora

Etapp 12 A, Lärkesholm - Grytåsa, 17 km den 4 oktober 2019

Etapp 12 A är en utstickaretapp från huvudleden och från Lärkesholm och som inte fortsätter efter Grytåsa.  Etappen är 17 km lång men på skyltar från Lärkesholm står det 15. Det beror på att vindskyddet i Grytåsa finns efter 15 km men sedan fortsätter Skåneleden ytteligare 2 km till en parkeringsplats vid väg som är en avfart till E4 och går in till Örkelljunga. Jag sprang bara den etappen den 4 oktober,  då det är svårt att både ta sig till start och från slut  (transportspring). Jag körde bil till och från Örkelljunga. Jag åkte buss till Bälinge och sprang därifrån till Lärkesholm, ca 4 km. Jag sprang också från etappslutet Grytåsa till busshållplats,  Ljungstorp Grytåsa varifrån jag tog buss till Örkelljunga där jag hade bilen parkerad så att jag sedan kunde köra hem till Ystad en t o r resa på nästan 30 mil.

Leden är klassificerad som en medeletapp enligt Skåneledsklassificeringen, vilket jag tycker stämmer bra.  Jag sprang etappen på 3,5 timmar, vilket ju kan tyckas länge men jag filmar, fotar och rastar i den tiden. Etappen är lite jobbig i början då den dels går på skogsstigar, dels är kuperad. Sedan när man närmar sig Örkelljunga, genom Örkelljunga och från Örkelljunga är det lätt att springa då leden där går mest på vägar. När man sedan kommer in i Grytåsa strövområde, så är de sista ca 4 kilometerna lite tuffa att springa, då det är smala stigar med sten och rötter och upp och ner.

Det finns gott om inköpsmöjligheter i Örkelljunga där leden går förbi stora matvaruaffärer bl a. Det var inga problem att hitta leden då markeringarna var lätta att se hela tiden. Med skötsel av leden har Örkelljunga kommun varit ett föredöme. En av bilderna är på Kent Knutsson i fullt arbete med att röja de drygt 4 milen Skåneled som finns i Örkelljunga kommun. Bilden är dock tagen vid   Bjärabygget.

Här är en länk till etappen på skaneleden.se  med både GPX-fil och annan info

Några bilder från etappen, klicka så blir de stora

Etapp 13, Bjärabygget - Koarp, 17 km den 2 oktober 2019

Etapp 13 mellan Bjärabygget och Koarp är en 17 kilometer lång etapp som efter några kilometer går uppför på Hallandsåsen. Den första tredjedelen går mest på skogsvägar. Den andra tredjedelen av etappen går i terräng upp och ner på åsen. Den delen av etappen är mycket tuff att springa men också vacker. Den tredje tredjedelen av etappen går åter mest på skogsvägar men här ganska mycket upp och ner. Etappen står som medel på Skåneledssidan men jag tyckte att etappen var utmanande i a f att springa. Jag sprang etappen på 3,5 timmar, vilket ju kan tyckas länge men jag filmar, fotar och rastar i den tiden.

Det finns inga inköpsmöjligheter längs etappen. Det var inga problem att hitta leden då markeringarna var lätta att se hela tiden. Men från kilometer 13,5 till 15,5 går inte leden och GPX-filen samma sträckning.

Här är en länk till etappen på skaneleden.se  med både GPX-fil och annan info

Några bilder från etappen, klicka så blir de stora

Etapp 14, Koarp - Brammarp, 17 km den 2 oktober 2019

Etapp 14  är klassificerad som en medeletapp enligt Skåneledsklassificeringen liksom etapp 13 men jag tycker inte att etapp 14 var i paritet med etapp 13. Etappen var mycket lättare att springa än etapp 13. Denna etapp går mestadels i Halland och uppe på Hallandsåsen. Leden är dragen mest på skogsvägar. Jag sprang etappen på 3 timmar, vilket ju kan tyckas länge men jag filmar, fotar och rastar i den tiden.

Det finns inga inköpsmöjligheter längs etappen. Det var inga problem att hitta leden då markeringarna var lätta att se hela tiden.

Här är en länk till etappen på skaneleden.se  med både GPX-fil och annan info

Några bilder från etappen, klicka så blir de stora

Etapp 15, Brammarp - Båstad, 12 km den 6 oktober 2019

Etapp 15 är klassificerad som en lätt etapp  enligt Skåneledsklassificeringen  och det tyckte jag också att den var.  Jag sprang etappen på 2,5 timmar, vilket ju kan tyckas länge men jag filmar, fotar och rastar i den tiden samt jag sprang etapperna Båstad - Ängelbäcksstrand, Vejbystrand - Hålehall och Hålehall - Örlid också (innan).  Det sista är sagt med viss reservation då de första 3 kilometerna av etappen Brammarp - Båstad sprangs som avslutning i mitt springande den 4 oktober. 

Det finns inköpsmöjligheter i Båstad. Det var inga problem att hitta leden då markeringarna var lätta att se hela tiden.

Här är en länk till etappen på skaneleden.se  med både GPX-fil och annan info

Några bilder från etappen, klicka så blir de stora

Etapp 16, Båstad - Hovshallar, 16 km den 7 oktober 2019

Etapp 16 är klassificerad som en utmanande  etapp enligt Skåneledsklassificeringen och det tyckte jag också att den var.  Den går i mycket kuperad natur på delvis smala lite steniga stigar. Det är dock en mycket vacker etapp. Jag sprang etappen på 3,5 timmar, vilket ju kan tyckas länge men jag filmar, fotar och rastar i den tiden och jag ville inte springa fortare då tre etapper med avslut i Ängelholm väntade därefter, så att jag skulle orka med att avsluta hela mitt Skåneledsprojekt den 7 oktober.

Det finns inköpsmöjligheter i Båstad och hotell och restaurang i Hovs hallar. Det var inga problem att hitta leden då markeringarna var lätta att se hela tiden.

Här är en länk till etappen på skaneleden.se  med både GPX-fil och annan info

Några bilder från etappen, klicka så blir de stora

Etapp 17, Hovshallar - Torekov, 8 km den 7 oktober 2019

Etapp 17 är klassificerad som en medeletapp enligt Skåneledsklassificeringen och det tyckte jag också att den var sammantaget, då den delvis går på stigar med mycket sten. Jag sprang etappen på 1,5 timmar, vilket ju kan tyckas länge men jag filmar, fotar och rastar i den tiden och jag ville inte springa fortare då jag där efter skulle ge mig på två etapper med avslut i Ängelholm.

Det finns inköpsmöjligheter i affär i Torekov året. Det var inga problem att hitta leden då markeringarna var lätta att se hela tiden.

Här är en länk till etappen på skaneleden.se  med både GPX-fil och annan info

Några bilder från etappen, klicka så blir de stora

Etapp 18, Torekov - Vejbystrand, 20 km den 7 oktober 2019

Etapp 18 är klassificerad som en medeletapp enligt Skåneledsklassificeringen och det tyckte jag också att den var sammantaget, då den delvis går på ganska ojämna stigar den första hälften även om det är relativt platt. Jag sprang etappen på  knappt 4 timmar, vilket ju kan tyckas länge men jag filmar, fotar och rastar i den tiden och jag ville inte springa fortare då jag sedan bara hade en enda etapp kvar av hela mitt Skåneledsspringande  med avslut i Ängelholm. Jag ville kunna njuta den sista etappen på min långa, långa färd runt hela Skåne och då inte vara totalt slut.

Det finns inköpsmöjligheter i Torekov och i Vejbystrand.  Det var inga problem att hitta leden då markeringarna var lätta att se hela tiden.

Här är en länk till etappen på skaneleden.se  med både GPX-fil och annan info

Några bilder från etappen, klicka så blir de stora

Etapp 19 Vejbystrand/Lervik - Hålehall, 11/9 km den 6 oktober 2019

Etapp 19 är klassificerad som en lätt etapp enligt Skåneledsklassificeringen och det tyckte jag också att den var utom att man ska upp på Hallandsåsen, där det var lite tuffare än lätt. Jag sprang etappen på knappt två  timmar, vilket ju kan tyckas länge men jag filmar, fotar och rastar i den tiden och jag ville inte springa fortare då jag hade två etapper kvar den dagen . Då jag under den 6 oktober sprang först från Båstad till Ängelbäckstrand och sedan denna etapp samt Hålehall - Örlid och Brammarp till Båstad sprang jag en Bjärerunda och kom tillbaka till Båstad. Denna etapp är namngiven från Vejbystrand men både kartplanerare och GPX-fil visar att den börjar i Lervik.  Jag sprang från Lervik och etappen blir då 9 km lång.

Det finns inköpsmöjligheter i Vejbystrand om man börjar där samt i Förslöv som man springer i genom.  Det var inga problem att hitta leden då markeringarna var lätta att se hela tiden utom ut ur Förslöv där man höll på med ett vägbygge som förmodligen inneburit nedtagning av några Skåneledsmarkeringar. Så ladda ner GPX-filen är ett gott råd för det sparar många fram och tillbakasteg i sökande av orange markering. Detta gäller alla etapper och inte bara denna.

Här är en länk till etappen på skaneleden.se  med både GPX-fil och annan info

Några bilder från etappen, klicka så blir de stora

Etapp 20 Hålehall - Örlid, 9 km den 6 oktober 2019

Etapp 20 är klassificerad som en lätt etapp enligt Skåneledsklassificeringen och det tyckte jag också att den var men inte direkt från Hålehall för där var det kuperat och smala steniga stigar. Jag sprang etappen på mindre än två timmar, vilket ju kan tyckas länge men jag filmar, fotar och rastar i den tiden. De sista knappa två kilometerna sprangs också som en del av etappen Brammarp - Båstad. 

Det finns inga inköpsmöjligheter. Det var inga problem att hitta leden då markeringarna var lätta att se hela tiden utom precis just vid Hålehall där Skåneleden går liksom i en runda runt Hålehalls strövområde.

Här är en länk till etappen på skaneleden.se  med både GPX-fil och annan info

Några bilder från etappen, klicka så blir de stora

Etapp 21 ,  Ängelbäcksstrand - Båstad 14 km den 6 oktober 2019

Denna etapp sprang jag  från Båstad till Ängelbäcksstrand då den ingick i en runda tillbaka till Båstad

Etapp 21 är klassificerad som en lätt etapp enligt Skåneledsklassificeringen och det tyckte jag också att den var. Dock så ska man över Hallandsåsen så det är mycket uppför men då på i stort sett vägar. Jag sprang etappen på mindre än tre  timmar, vilket ju kan tyckas länge men jag filmar, fotar och rastar i den tiden. Efter etappen från Båstad till Ängelbäcksstrand  sprang jag sedan etapperna  Vejbystrand - Hålehall, Hålehall - Örlid och avslutade denna runda med Brammarp - Båstad. M a o sprang jag en Bjärerunda och kom tillbaka till Båstad igen. Sov sedan över i Båstad för att på måndagen den 7 oktober ta mig an de resterande etapperna  på Kust till kustleden. Etapperna Båstad - Hovs hallar, Hovs hallar - Torekov, Torekov - Vejbystrand och "grand finale" Vejbystrand - Ängelholm. 

Det finns inköpsmöjligheter i Båstad och Grevie. Det var inga problem att hitta leden då markeringarna var lätta att se hela tiden.

Här är en länk till etappen på skaneleden.se  med både GPX-fil och annan info

Några bilder från etappen, klicka så blir de stora

Etapp 22 , Vejbystrand - Ängelholm 13 km den 7 oktober 2019

Etapp 22 som enligt Skåneledsklassificeringen är en lätt etapp avslutade inte bara min led Kust till kustleden utan hela mitt Skåneledsprojekt. I och med att jag sprang den så hade jag sprungit ungefär 130 mil Skåneled, suttit på bussar och tåg i över 100 timmar och även vid ett flertal tillfällen själv kört bil eller blivit körd till olika etapper samt transportsprungit över 20 mil från bussar/tåg till etapper.  Etappen är lätt och kanske var den extra lätt då det var mitt avslut och jag sprang liksom i en eufori över att jag klarat mitt mål. Jag sprang etappen på lite drygt två timmar, vilket ju kan tyckas länge men jag filmar, fotar och rastar i den tiden.

Det finns inköpsmöjligheter i bl a Vejbystrand om man avviker från Skåneleden. Det var inga problem att hitta leden då markeringarna var lätta att se hela tiden.

Här är en länk till etappen på skaneleden.se  med både GPX-fil och annan info

Några bilder från etappen, klicka så blir de stora