De sista 20 åren i mitt 70-åriga liv har handlat mycket om fysiska spektakulära utmaningar som t ex enhjulscykling Haparanda - Ystad 200 mil på 23 dagar, Sveriges längsta triatlon Treriksröset - Smygehuk på 16 dagar, veckolånga löpningar på 50 - 70 mil, baklängesspring, ultror mm. 2018 hade jag som mål efter en tumöroperation i ryggraden att springa tre ultror. Simris Alg Ultra 63 km som klarades av med 3 minuters mariginal. Swedish Alpine Ultra 107 km fick tyvärr ställas in på plats efter att jag fått en hälsensinflammation och så Ultrornas Ultra (i a f för mig): Kullamannen Ultra 161 km där jag tyvärr bara nådde Mölle och 10 mil  (bara är väl fel ord då man springer 10 mil men för de riktiga ultrarävarna är 10 mil bara). Jag var tvungen att bryta efter smärtor i vänster knä men kände mig trots det som en segare, för att klara tio mil som 70-åring tycker jag är bra.   Även i år, 2019  anmälde jag  mig till de tre ultrorna.  Det blev dock tyvärr ingen start i Simris Alg Ultra då jag dagen före start insjuknande i en influensliknande  förkylning med feber som omöjliggjorde springande.  Jag ställde upp i Swedish Alpine Ultra, Nikkaluokta till Abisko 106 km,  den 20 juli och resultatet kan se här.  Jag får se hur jag ska göra med Sveriges absolut tuffaste ultra, Kullamannen Ultra i november som i är är ännu tuffare och längre 174 km. Det viktigaste i år var och är dock inte ultrorna utan att i glädje springa samtliga mil och etapper på Skåneleden. 

Att springa hela Skåneleden  är en utmaning som inte kräver viss tid på varje delsträcka, ej heller har en bestämd sluttid för hela projektet samt är en rolig, trevlig och härlig utmaning. Det ger också dubbel glädje, dels för att jag springer, dels för att jag ska fota och filma samtidigt. Förhoppningsvis kommer mina bilder och filmer att vara till nytta och glädje för andra som vill vandra eller springa delar av eller hela den vackra Skåneleden. 

Då jag bor i Ystad kommer tåg och buss, med den fantastiskt heltäckande Skånetrafiken, att vara mina färdmedel för att nå olika delsträckor på Skåneleden. Jag kommer inte att övernatta längs med leden utan har gjort det som ett delmål att alltid ta mig från och till Skåneleden med Skånetrafiken utan vid några tillfällen då jag blir körd med bil till leden.  Jag kommer att följa Skåneledens numreringar av etapper med början av etapp 1 osv för varje delled (undantag några leder som är förgreningar på Kust till kustleden) och alltid springa varje etapp i samma riktning som Skåneleden beskriver dem.